8 Weken Mindfulness training:

Wat is mindfulness?

Al in 1979 introduceerde dokter Jon Kabat-Zinn mindfulness in het Westen. Hij ontwierp een programma gebaseerd op meditatietechnieken die al 2500 jaar in de boeddhistische traditie worden toegepast. De oorspronkelijke training was bedoeld voor mensen met onhandelbare pijnklachten. In de loop der jaren werd het programma aangepast en werden ook inzichten uit de westerse cognitieve gedragstherapie toegevoegd. Uitgebreider onderzoek naar de voordelen van mindfulness wees uit dat het programma ook terugval bij depressie, stresshantering, psychische klachten zoals angst en lichamelijke klachten zoals psoriasis kan helpen voorkomen (Dewulf, 2015).
Mindfulness is een manier om de wereld te ervaren. Je kijkt aandachtig en nieuwsgierig naar hoe alles zich in ieder moment ontvouwt. Je leert waarnemen hoe het spel tussen buiten- en binnenwereld, gedachten, emoties en je lichaam zich voltrekt. Mindfulness is een ontdekkingstocht waarin je jezelf beter leert kennen en accepteren. Het is een ontmoeting tussen Oosterse wijsheid en Westerse kennis die je kan helpen om dichter bij jezelf te staan en je levenzinvoller te maken.

Belangrijke Accenten

Mindfulness is een manier om je tot de wereld te verhouden en beperkt zich niet tot oefeningen op je meditatiekussen. Je leert aandacht te cultiveren voor ieder moment, ook in je dagelijkse leven. De drie onderdelen van mindful leven komen naar voor in de cursus: (1) de hulpmiddelen die je meekrijgt uit de theorie, (2) de ervaringen die je opdoet tijdens de formele meditaties en ten slotte (3) de aandacht die je brengt in je dagelijkse handelingen via diverse opdrachten. Deze aspecten zijn onlosmakelijk verbonden en versterken elkaar. Je blik op je eigen geest en de buitenwereld wordt scherper. Het hele leven is je oefentuin.

Ik leg de nadruk op een vriendelijke benadering waarin we leren observeren met mildheid en compassie. Niet alles wat we tegenkomen zal aangenaam zijn en het vraagt moed en onvoorwaardelijke zachtheid om dieper te leren kijken.

De sessies worden steeds in groep gegeven. Groepen bieden de mogelijkheid om ervaringen te delen en een traject te doorlopen samen met anderen. We creëren een veilige omgeving waar we leren van en door elkaar.

Wat kan je verwachten? Enkele onderwerpen :

  • Beter omgaan met stress
  • Leren omgaan met (chronische) pijn
  • Optimistischer worden
  • Stoppen met piekeren
  • Rust vinden en beter slapen
  • Weten hoe je Ďeen dipjeí kan voorkomen.
  • Omgaan met intense emoties
  • Communiceren in moeilijke momenten
  • Emotionele intelligentie verhogen
  • Zelfzorg en welzijn

De 8 weken training

Deze training wordt gegeven volgens de regels en opbouw zoals die officieel erkend wordt doorde VMBN (Vereniging Mindfulness Based Trainers Nederland en Vlaanderen). De acht wekentraining wordt aangeraden voor mensen die problemen hebben met stress, burn-out, depressie,slapeloosheid en piekergedachten. Ze zal je helpen om optimistischer in het leven te staan, betervoor jezelf te zorgen en je emotionele intelligentie te verhogen. Iedere sessie duurt drie uur.

Doorheen de sessies maak je kennis met verschillende meditatietechnieken en inzichten uit de cognitieve psychologie. Je krijgt opdrachten mee waar je thuis verder mee aan de slag kan. Na acht weken heb je de basis geleerd waarmee je voor de rest van je leven verder kan experimenteren en verdiepen.
De training bestaat uit 8 sessies.

Het programma ziet er als volgt uit:

  • Sessie 1: Aandacht voor het nu en de adem
  • Sessie 2: Aandacht voor het lichaam en aangename momenten
  • Sessie 3: Aandacht voor je grenzen en voor onaangename momenten
  • Sessie 4: Aandacht voor innerlijke stilte en stress
  • Sessie 5: Aandacht voor gedachten en gevoelens
  • Sessie 6: Aandacht voor je interpretaties en communicatie
  • Sessie 7: Aandacht voor je leven
  • Sessie 8: Aandacht voor je heartfulness

Over de trainer

Anabel Craps (1991) studeerde af als culturele agoge aan de V.U.B. en leerkracht gedragswetenschappen aan de KULeuven.

Ze werkte steeds met mensen als leerkracht voor anderstaligen, begeleidster in de sociale economie en museumbegeleidster.

Reeds in 2015 kwam ze zelf in contact met mindfulness en meditatie via een 8 weken training. De eerste jaren stond de eigen beoefening centraal. Ze sloot zich aan bij meditatiecentrum Dhammagroup in Brussel en nam deel aan meditatiebijeenkomsten en retraites bij I AM, Ehipassiko en Breathworks.

Uiteindelijk koos ze ervoor om de opleiding als trainer bij het Instituut voor Aandacht en Mindfulness I AM te volgen om de rijkdom aan technieken en inzichten te kunnen delen met anderen en behaalde ze er het certificaat van mindfulness trainer.

Zij heeft ervaring met het begeleiden van 8-weken trainingen mindfulness in samenwerking met Gemeenschapscentra Ten Noey en De Kriekelaar in Brussel.

Daarnaast begeleid ze ook meditatiesessies online. Ze werkte sessies Mindful bewegen voor ouderen uit in samenwerking met FeDos en begeleid wekelijkse meditaties via haar persoonlijke platform ‘Andando’.

Praktisch

Voor iedereen vanaf 18 jaar. Wij vragen u om het intakeformulier in te vullen, indien u momenteel (ernstige) klachten hebt vb depressie , zal aan de hand van een intakegesprek nagegaan worden of het beter is om de training uit te stellen of te vervangen door een individuele begeleiding.

Duur: 8 weken, 3 uur per sessie op zaterdagen van 9 u 30 tot 12u30

Data: VAN 2 OKTOBER T. E. M. 4 DECEMBER 2021
Prijs: 280 euro. Kan je dit bedrag moeilijk betalen omwille van je financiële situatie? Laat het weten, dan spreken we samen een prijs af!

Inschrijven via: info@stresslabo.be

Info link toevoegen